Jak szybko zasnąć i dobrze wypocząć podczas snu?

Dlaczego cierpimy na bezsenność?

Samo pojęcie bezsenności odnosi się do kilku zjawisk, m.in. problemów z zasypianiem, zbyt krótkiego snu, częstych wybudzeń w nocy czy też powierzchownego, niespokojnego snu, który nie pozwala na odpowiedni odpoczynek. Przyczyny bezsenności mogą być różne. Mogą być spowodowane chorobami fizycznymi, takimi jak infekcje górnych dróg oddechowych, problemy z kręgosłupem, niestrawność, a także zaburzeniami psychologicznymi (depresja) lub neurologicznymi (choroba Parkinsona).

W pewnym sensie problemy ze snem dotykające osoby starsze są naturalne, ponieważ ilość melatoniny, hormonu odpowiedzialnego za biologiczny cykl snu i czuwania, zmniejsza się wraz z wiekiem. Jednak w większości przypadków za trudności, zwłaszcza z zasypianiem, odpowiadają dwa czynniki – gorączkowy tryb życia, napięcia i stresujące sytuacje oraz nieprzestrzeganie właściwej higieny snu.

Problem dotyczy głównie osób stosunkowo młodych, aktywnych zawodowo, choć w coraz większym stopniu także młodych, a nawet dzieci. Wynika to z pewnością z różnego rodzaju nerwic, lęku, stresu, problemów związanych z pracą czy szkołą, przez co organizm poddany stresowi przez cały dzień nie jest w stanie wieczorem odpocząć na tyle, by pozwolić sobie na spokojny wypoczynek.

Czynniki destrukcyjne, droga do bezsenności

Aby sen przyniósł prawdziwy odpoczynek i regenerację sił, nie wystarczy zasnąć szybko, nawet jeśli jest to fundamentalne, ważne jest również, aby dobrze spać , czyli spać wystarczająco długo, ciężko i nieprzerwanie. Chociaż długość snu jest różna w zależności od osoby, zależy również od wieku (im młodszy wiek, tym dłuższy sen), przyjmuje się jednak, że średnio powinien on trwać około 7 godzin . Co więcej, organizm potrzebuje precyzyjnych i regularnych godzin, aby zasnąć i obudzić się.

Tymczasem współczesne życie wiąże się z siedzącym trybem życia przed komputerem do późnych godzin nocnych, nieregularnymi porami snu, przyjmowaniem ekscytujących substancji i obecnością wieczorem silnych bodźców emocjonalnych, nieregularnymi posiłkami i zbyt obfitymi obiadami. brak aktywności fizycznej w ciągu dnia, czyli niezdrowy tryb życia i niekorzystny dla nocnej regeneracji.

Nie staramy się też wystarczająco mocno zadbać o odpowiednie warunki zewnętrzne – odpowiednie zaciemnienie sypialni, niższą temperaturę niż utrzymywana w ciągu dnia, dostęp do świeżego powietrza. Oczywiście nie da się usunąć z naszego życia wszystkich stresujących i destabilizujących sytuacji, ale powinniśmy przynajmniej dążyć do wyeliminowania trudności z zasypianiem i usprawnienia nocnego wypoczynku. Na tym polega właściwa higiena snu.

Jak szybko zasnąć?

Są ludzie, którzy gdy tylko położą głowę na poduszce, natychmiast zasypiają. Niestety, są też tacy, którzy liczą owce w nieskończoność, rzucają się i obracają w poszukiwaniu najwygodniejszej pozycji i spoglądają z niepokojem na swój zegar, złoszcząc się, że zostało tak mało czasu na sen. W ten sposób tworzy się błędne koło – nie możemy zasnąć i dlatego nasze pobudzenie rośnie, co z kolei coraz bardziej odsuwa sen.

Oto stare i sprawdzone sposoby szybkiego zasypiania:

  • Uwolnij swoją wyobraźnię – daj się ponieść wyobraźni i wyobraź sobie swój wspaniały nowy dom na wsi, podróż dookoła świata lub jako pilot samolotu, w cudownej sukience na ekskluzywnej imprezie, na pięknym zielonym trawniku i itp. Możesz także wrócić do najlepszych chwil swojego życia.
  • Wyłącz wszystkie światła, wyjmij zegary . Jeśli boisz się całkowitej ciemności, przesuń nieco zasłony lub zainstaluj miękkie oświetlenie.
  • Spróbuj posłuchać bardzo cichej muzyki , być może przyspieszy to sen.
  • Przed snem weź długą, gorącą kąpiel z szyszkami chmielowymi lub kojącymi olejkami eterycznymi.
  • Wypij szklankę ciepłego mleka z herbatą miodową lub rumiankową . Możesz również wziąć gotowe herbaty ziołowe, które pomogą Ci zasnąć lub filiżankę melisy .

Zostaw komentarz