Melissa – królowa dobrego snu

Życie w stresie i ciągłej presji wiąże się z różnymi problemami zdrowotnymi, w tym różnymi rodzajami zaburzeń snu . Balsam jest jednym z najbardziej popularnych i efektywnych ziół z proporieta „kojące, łagodzące i uspokajające snu. Zdecydowanie warto go mieć w kuchni i to nie tylko ze względu na działanie uspokajające i uspokajające. Oprócz swoich najbardziej znanych właściwości melisa ma również inne mniej znane korzyści. Odkryj wszystkie dobroczynne właściwości melisy!

Melisa – skład, obecność, uprawa

Melisa lekarska (Melissa officinalis) to wieloletnia roślina pochodząca z rejonu Morza Śródziemnego i Azji Środkowej, rozpowszechniona we Włoszech iw całej Europie. Jest cenną rośliną leczniczą i miododajną . Wyróżnia się bardzo przyjemnym cytrynowym smakiem. Melisa jest uprawiana na plantacjach, a także w pomieszczeniach, ogrodach i działkach, choć można ją również spotkać w przyrodzie. Jej kwiaty są białe i kwitną od czerwca do września, ale surowcem leczniczym nie są kwiaty, lecz liście melisy , w których można znaleźć wiele cennych substancji decydujących o niezwykłych właściwościach tej rośliny.

W skład melisy wchodzą: olejki eteryczne (cytral, linalol, cytronellol, geraniol), garbniki, związki triterpenowe, związki cukrów, kwasy organiczne (kwas chlorogenowy, kwas kawowy), substancje gorzkie i sole mineralne.

Melisa – działa uspokajająco

Najważniejszymi zaletami melisy są jej właściwości uspokajające i uspokajające . Co ważne, zioło to nie działa drastycznie, jak leki na receptę, ale w sposób, który dostosowuje się do naturalnego rytmu naszego organizmu, bezpiecznie, bez blokowania świadomości i bez negatywnego wpływu na nasze codzienne funkcjonowanie. Melissa delikatnie „znieczula” nasze nerwy, łagodzi napięcie, redukuje niepokoje, pomaga osiągnąć równowagę psychiczną oraz dystansować się od problemów i stresu.

Najlepszym sposobem zażywania melisy jest picie naparów wieczorem, chociaż nic nie stoi na przeszkodzie, aby skosztować melisy nawet w ciągu dnia – zioło zmniejszy podrażnienia i wprowadzi w stan odprężenia. , ale nie powoduje obniżenia motywacji, spowolnienia ruchowego, zaburzeń koncentracji, pamięci ani nadmiernej senności, która jest często powodowana przez benzodiazepiny, barbiturany i inne leki uspokajające na receptę.

Kiedy warto spróbować melisy? Z pewnością przyniesie nam ulgę w stanach napięcia, nerwowości, załamaniu nerwowym i chronicznym stresie . Przyda się również w przypadku lęku, nerwicy, nadmiernej pobudliwości, irytacji , w celu redukcji negatywnych emocji i pomocy osobom wychodzącym z nałogów. Warto ją przyjmować również wtedy, gdy narzekamy na zaburzenia rytmu serca i zmiany ciśnienia spowodowane czynnikami emocjonalnymi.

Melissa do snu

Wsparcie melisy okaże się nieocenione dla osób cierpiących na bezsenność czy inne zaburzenia snu. Zioło to pomoże nam się zrelaksować , wyeliminować niespokojne myśli, zmniejszy problemy z zasypianiem, poprawi jakość snu oraz ograniczy częste i wczesne wybudzanie.

Inne zioła działają podobnie jak melisa, np. waleriana, szyszki chmielowe , lawenda, werbena, wcielona passiflora. Moc tych cennych roślin leczniczych można połączyć, aby skuteczniej rozwiązywać problemy ze snem.

Inne cenne właściwości melisy

Melisa kojarzona jest głównie z walką z problemami nerwowymi i ze snem, ale ma też inne właściwości, które mogą pomóc nam przy zaburzeniach trawienia . Roślina zmniejsza napięcie w gładkiej części mięśni jelit, działa przeciwskurczowo , stymuluje produkcję soków trawiennych. Co ważne, melisa ma również właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne.

Melisa zalecana jest przy zaburzeniach trawienia, chorobach jelit i żołądka, bólach żołądka, wrzodach żołądka i chorobach dróg żółciowych. Ze względu na działanie przeciwskurczowe i relaksujące, napary z melisy polecane są również przy zaburzeniach miesiączkowania.

Napar z melisy czy melisa w tabletkach?

Melisy można kupić w postaci suszu, naparu ekspresowego oraz tabletek, kapsułek i tabletek do ssania zawierających jej ekstrakty. Jeśli chodzi o warzenie melisy to najlepiej kupować ją w drogeriach i zielarkach. Ważne jest, aby surowiec był najwyższej jakości i zawierał odpowiednie stężenie olejków eterycznych, odpowiedzialnych za działanie uspokajające i uspokajające. Jednak wiele osób uważa, że ​​zwykła herbata z melisy kupiona w supermarkecie wystarczy, aby poprawić samopoczucie i zapewnić sen.

Napar z melisy przygotowujemy zalewając wrzątkiem i gotując pod przykryciem przez 10 minut. Możemy też przygotować wywar z suszonych ziół – w małym garnuszku włożyć 2 łyżki ziół, zalać ciepłą wodą (ok. 400 ml), podgrzać na małym ogniu i podgrzewać przez pół godziny, starając się nie doprowadzić do wrzenia. Nawet świeżej melisy można użyć do przygotowania relaksującej herbaty trittando z garści liści na małe kawałki i zalewając wrzątkiem.

Jeśli nie jesteś miłośnikiem naparów, skupmy się na tabletkach z melisą , często wzbogacanych o inne składniki zwalczające zaburzenia snu. Złożony suplement diety może być optymalnym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli nie tylko odpręża i ułatwia zasypianie, ale także działa głębiej – reguluje zegar biologiczny i trwale poprawia jakość snu.

Zostaw komentarz