Problemy z zasypianiem – jak sobie z nimi radzić?

Wszyscy wiemy, że dobry sen jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ to właśnie podczas nocnego odpoczynku regenerujemy siły i zasoby. Niestety, coraz więcej osób cierpi na różne zaburzenia snu , takie jak bezsenność , trudności z zasypianiem i wreszcie na częste przebudzenia nocne. Jedną z najczęstszych dolegliwości są problemy z zasypianiem .

Dlaczego nie możemy zasnąć?

Zapewne każdy z nas doświadczył sytuacji, gdy mimo ogromnego zmęczenia i senności nie udało się uspokoić gorączkowych myśli i zamiast zasnąć, odwracaliśmy się w łóżku, na próżno próbując znaleźć wygodną pozycję i upragniony odpoczynek. O ile takie problemy z zasypianiem zdarzają się sporadycznie, nie ma powodu do niepokoju.

Sytuacja staje się poważna, gdy niemożność zasypiania staje się stała, kilka razy w tygodniu. Konieczna jest reakcja, ponieważ długotrwałe zaburzenia snu nie tylko zaburzają nasze codzienne funkcjonowanie, ale mogą też powodować poważne choroby psychosomatyczne.

Musimy zdać sobie sprawę, że w wielu przypadkach problemy ze snem są wynikiem doświadczeń dnia, ponieważ jakość snu zależy w dużej mierze od jakości życia w ciągu dnia. Stres i problemy, które towarzyszą nam w życiu codziennym, generują największe napięcie i irytację. Hormony stresu – adrenalina i noradrenalina – są uwalniane w większych ilościach, a mózg pobudza organizm do pozostania w stanie gotowości do reakcji, co oznacza, że ​​nie może się uspokoić i szybko zasnąć. Efekty są bolesne dla naszego zdrowia i samopoczucia, kładziemy się zmęczeni i nie wypoczęci i tak samo zmęczeni i nie wypoczęci wstajemy następnego ranka.

Zakłócony sen jako oznaka poważnych problemów

Współczesna medycyna traktuje bezsenność nie tylko jako objaw, ale także jako samodzielną jednostkę patologiczną . Problem jest tym poważniejszy, że różne formy bezsenności – zbyt krótki i płytki sen, niemożność zasypiania czy budzenie się w nocy – dotykają około 30% dorosłych, a coraz częściej także bardzo młodych. Chociaż mogą być spowodowane chorobami, takimi jak depresja lub lęk, lub okolicznościami zewnętrznymi, takimi jak tragedia osobista, większość problemów z zasypianiem jest spowodowana przez stresory związane z codziennym funkcjonowaniem.

Jeśli takie problemy wystąpią, powinno to być znakiem ostrzegawczym i skłaniać nas do podjęcia odpowiednich działań. Istnieje kilka naturalnych metod zasypiania, które należy zastosować wcześniej. Jeśli zignorujemy pierwsze niepokojące objawy, możemy dojść do chronicznej bezsenności , która bezwzględnie wymaga specjalistycznego leczenia.

Jak szybko zasnąć i dobrze spać?

Idealnym rozwiązaniem byłoby uniknięcie wszelkiego rodzaju stresu w życiu codziennym. Ponieważ jednak nie jest to możliwe, należy zadbać o odpowiednią higienę snu.

Polega na przestrzeganiu podstawowych zasad opracowanych przez specjalistów medycyny snu:

  1. Łóżko musi być wygodne i jednocześnie bezpieczne dla naszego kręgosłupa, a sypialnia musi być odizolowana od dokuczliwych hałasów i zaciemniona. Przed pójściem spać należy przewietrzyć sypialnię i pościel. Dużo lepiej śpisz w chłodnym miejscu, więc temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić co najwyżej kilkanaście stopni.
  2. Powinieneś iść spać o tej samej porze każdego wieczoru i wstawać o ustalonej porze. Na dwie godziny przed snem dobrze jest się zrelaksować, na przykład czytając lekką książkę, stosując aromaterapię lub słuchając kojącej muzyki. W Internecie dostępna jest specjalna muzyka do zasypiania, charakteryzująca się dźwiękami o określonych częstotliwościach i barwie sprzyjającej wejściu w atmosferę snu.
  3. Wieczorem należy jednak unikać silnych bodźców, takich jak agresywna muzyka, filmy o wysokim napięciu, oglądanie telewizji w łóżku, zwłaszcza programów budzących silne emocje.
  4. Unikamy dużych dawek alkoholu, które w dużych ilościach w ogóle nie poprawiają jakości snu, palenia przed snem, produktów zawierających kofeinę, ciężkich posiłków.
  5. Tabletki nasenne nie będą nam potrzebne, jeśli przejdziemy na zdrowszy tryb życia, zaczniemy regularnie uprawiać sport, zmienimy dotychczasową dietę na lekkostrawną, a nocny wypoczynek zaczniemy traktować jako bardzo ważną część naszego życia. . Jeśli jednak chcemy wesprzeć się skutecznymi i bezpiecznymi preparatami ułatwiającymi zasypianie, warto wypróbować suplementy diety zawierające np. Ekstrakty ziołowe, tryptofan czy melatoninę.

Zostaw komentarz